Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Despre UiPath şi efectele colaterale

29 Iulie 2020



În doar şase ani, UiPath s-a transformat dintr-o companie oarecare, într-un fenomen tehnologic şi economic. Chiar dacă sediul central este acum la New York, în relatările recente despre UiPath încă mai apare istoria programatorului român întors din State pentru a începe un business propriu şi a echipei din Delea Veche, cu 10 persoane înghesuite într-un apartament de două camere. Povestea aceasta contează mai mult decât valoarea de piaţă actuală. Cu sau fără o viitoare listare, succesul financiar al UiPath va avea un impact tot mai redus asupra memoriei colective. 1 miliard, 7 miliarde, 10 miliarde… cifrele sunt efemere, poveştile însă nu.

Ceea ce contează este siajul creat de UiPath: o piaţă nouă RPA, care atrage tot mai mulți jucători şi investitori, o imagine revigorată a industriei tech din România, un exemplu că se poate să ai succes şi dacă ești un tânăr simplu de la ţară, că ideile sunt mai importante decât capitalul. UiPath trage după sine o întreagă generaţie de antreprenori, dintre care unii nu aveau curajul să spere, iar alţii nu aveau modele pe care să le urmeze. Hipermediatizarea UiPath lucrează încet şi sigur la formarea unei mentalităţi noi. Inclusiv unele companii româneşti vor ieşi global prin intermediul reţelei de parteneri ai UiPath, anunţul făcut recent de Druid, fiind un exemplu în acest sens. Succesul lui Radu Georgescu din 2003, prin vânzarea RAV către Microsoft, a avut un efect similar, dar la o scară mult mai mică, pentru că atât tranzacţia în sine, cât şi piaţa IT din acel moment, erau pe alte coordonate.

Complementar, interesele speculative ale capitaliştilor vor duce la o monitorizare mai atentă a României, iar valorile investiţiilor vor creşte. Sper să nu mai auzim despre „runde de investiţii de 50k-100k eur“, iar pentru astfel de sume antreprenorii să se îndrepte către sistemul bancar fără să mai fie nevoiţi să vândă cote din afacere. Evident, ar fi de dorit şi ca băncile să acorde mai mult „credit” startup-urilor tehnologice şi să evalueze mai mult potenţialul, decât mijloacele fixe.

Mulţi antreprenori tech de succes şi-au făcut ucenicia în companii cu notorietate, de unde s-au desprins când au atins nivelul dorit de maturitate. Nu ştiu exact câţi angajaţi ai UiPath deţin cote din companie, dar sunt câţiva. În septembrie 2018, 35 de milioane USD din runda de finanţare de 225 de milioane au mers către angajaţii companiei, după declaraţiile lui Daniel Dineş la How to Web, iar atunci evaluarea nu depăşea 3 miliarde USD. În viitorul apropiat, fiecare dintre aceştia va avea, la propriu, câteva milioane de dolari în conturi. Cel mai probabil, unii vor deveni investitori sau antreprenori, iar o bună parte din aceste resurse, financiare şi de knowledge, se vor reîntoarce şi în piaţa locală.

Viitorul UiPath e greu de estimat. Ar putea fi cumpărat de unul dintre jucătorii mari din IT (Microsoft, IBM… speculaţii există), ar putea rămâne o companie independentă (ca VMware spre exemplu, care conduce detaşat pe piaţa de virtualizare) sau ar putea urma traiectoria dezamăgitoarea a Supercell, primul decacorn european apărut după infuzia de 8.4 miliarde USD a chinezilor de la Tencent. Indiferent de scenariu, siajul creat de UiPath va mobiliza multe ambiţii şi interese şi va genera numeroase beneficii colaterale.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite